Zo ben jij onderdeel van het marketingconcept van grote bedrijven

people inside office

Als consument krijg je regelmatig kleine cadeautjes van bedrijven. Een balpen, een sleutelhanger of iets anders kleins, voorzien van het logo van zo’n bedrijf. Het weggeven van zogenoemde relatiegeschenken is al heel lang populair, omdat het een tweeledige werking heeft. Op de eerste plaats zorgt het ervoor dat het bedrijf een sympathieke uitstraling krijgt. Immers, er wordt zomaar iets gratis weggegeven. Maar het bijkomende effect is dat jij als consument vervolgens letterlijk een soort uithangbord wordt voor het bedrijf in kwestie!

Het effect van logo’s op producten

Voor bedrijven is het belangrijk om steeds goed zichtbaar te blijven. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door vaak te adverteren. Maar een advertentie in een krant is verdwenen zodra de krant in de papierbak is beland. Het effect van die kostbare investering werkt dus maar heel kort. Voor een reclame op radio of televisie geldt hetzelfde, al vormt herhaling daarvan vaak wel een stuwende kracht. Maar bedenk je eens wat er gebeurt als een ondernemer een tas bedrukken laat met een wervende slogan. Vrijwel iedere tas die uitgedeeld wordt, zal door de ontvanger worden gebruikt. En elke keer als iemand anders die tas ziet, is er weer aandacht voor het bedrijf dat erop vermeld staat.

Zichtbaarheid op slimme wijze vergroten

Je ziet ook geleidelijk een verschuiving in het type producten dat voor bedrukking gebruikt worden. Dat zijn steeds vaker artikelen die mensen prominent zichtbaar gebruiken. Een tas verberg je niet als je ermee op pad gaat, die is juist heel zichtbaar. Ook een notitieboek leent zich heel goed om als reclameobject te gebruiken. Niet alleen de bezitter ervan ziet telkens de bedrijfsgegevens erop staan, ook de mensen in diens omgeving zal het ongetwijfeld opvallen. Wat hebben tassen en notitieblokken nog meer met elkaar gemeen? Ze nemen niet veel ruimte in en ze zijn relatief goedkoop te produceren. Dit zijn belangrijke voorwaarden voor dergelijke weggeefartikelen.

Opvallen door niet op te vallen

Het is voor bedrijven de kunst om hun boodschap zo onopvallend mogelijk te plaatsen. Een logo of tekst op een product moet niet te veel aandacht vragen, maar je mag het ook niet over het hoofd zien. Juist door te kiezen voor alledaagse gebruiksvoorwerpen zorg je er als ondernemer voor dat jouw product veel gebruikt wordt en dus ook veel gezien wordt. Of dat nu een placemat, rugzak of drinkfles is, het werkt!

vorige blog

Hoe haal je het maximale uit je spaargeld met deposito’s en spaarrentes bij NIBC?

volgende blog

De toekomst van waterconsumptie: innovaties en duurzaamheid

withemes on instagram